dilluns, 1 de març del 2010

Barcelona acull la segona edició dels premis Exfumador Europeu de l'Any 2009


En l’edició d’enguany han participat tretze països de la Unió Europea.El Departament de Salut participa una any més en el premis Exfumador Europeu de l’Any 2009 (European Smokefree Quitter of the Year 2009 ), que s’organitzen en tretze països més de la Unió Europea. Els premis que atorga aquesta iniciativa en l’àmbit europeu consisteixen en unes vacances per valor de 7.000 euros (5.000 euros per al guanyador i 2.000 euros per al semifinalista).

La primera edició dels premis es va fer el 2008 i varen participar-hi nou països europeus. Ara es presenta la segona edició en què participen tretze països. Per poder participar-hi calia haver deixat de fumar després de l’1 de gener del 2009, haver complert com a mínim cinc mesos sense fumar i explicar la experiència personal en l’abandonament del tabac. El termini d’inscripcions es va tancar el 31 de desembre de 2009.El concurs inclou premis per a un professional de la salut que hagi destacat en l’ajuda a deixar de fumar i per a una figura pública o professional que hagi contribuït a fer avançar les polítiques de control del tabaquisme en el nostre país.Un jurat format pel president del Consell Assessor de Tabaquisme de Catalunya i diversos professionals lligats a la línia telefònica per deixar de fumar i al control del tabaquisme han seleccionat les experiències més inspiradores i han triat entre els nominats els finalistes de Catalunya.Els finalistes de Catalunya són:1. Finalista del Premi Europeu a l’Abandonament del TabacEn Francesc Andreu te 48 anys i viu als Pallaresos (Tarragonès), i ha estat seleccionat per passar a la final del Premi Europeu a l’Abandonament del Tabac 2009. Fumava des dels 14 anys, ho havia deixat dues vegades i darrerament fumava 20 cigarretes diàries. El 10 d’abril de 2009 ho va deixar per fer costat a la seva dona a afrontar un malaltia greu, vuit mesos després d'haver nascut el seu últim fill.En Francesc Andreu ens explica: “Em vaig plantejar deixar de fumar quan vaig veure la lluita de la meva dona per sobreviure a aquesta dura malaltia; mentrestant, jo el que feia era cremar la meva salut i la meva vida amb les maleïdes cigarretes. Em semblava tan injust que aquesta situació em va donar la força per decidir-me i actuar definitivament contra el tabac. Avui, després de dos anys, jo he deixat el tabac i ella continua al meu costat juntament amb els nostres fills dels nostres anteriors matrimonis i el nostre petit Sergi que ja té 3 anys. Ha estat dur per a tots, però sens dubte el fet de deixar de fumar ha estat una anècdota després del sofriment que he vist dibuixat a la cara de la meva dona cada vegada que li administraven una quimioteràpia o li plantejaven una intervenció sense saber quin seria el final. Val a dir que estic molt i molt orgullós d’haver-ho aconseguit i de poder gaudir tots plegats d’aquesta etapa de la meva vida.”Si en Francesc Andreu t’ha inspirat i vols deixar de fumar, pots trucar al telèfon d’ajut per deixar de fumar de Sanitat Respon: 902 111 444 .2. Finalista del Premi Europeu a l’Impuls de Polítiques de Control del TabaquismeJoan Lozano Fernández és metge de família i des de fa anys pertany al Grup de Treball sobre Tabaquisme (GRAPAT) de la Societat Català de Medicina Familiar i Comunitària, i actualment n’és el coordinador. És un dels impulsors i participants més actius del programa català d’Atenció Primària Sense Fum i també ha participat en el programa espanyol, basat en el model de Catalunya. Ha estat proposat al premi pels seus col·legues del GRAPAT, als quals transmet el seu entusiasme i motivació per innovar i millorar.Finalista del Premi Europeu al Suport per a Deixar de FumarÀngela Martínez Picó és psicòloga especialitzada en el tractament del tabaquisme. És la coordinadora de la Unitat de Tabac d'un centre de salut primària a Mollet del Vallès. Ha estat nominada pels seus col·legues i pacients, que valoren molt positivament la seva professionalitat, competència, tracte proper i exquisit i el seu caràcter afable.