dimarts, 27 de gener de 2009

Persones amb discapacitat de màxim nivell manegen ordinadors amb els ulls a través d'un sistema d'última generació.

L'usuari de l'ordinador és un menor de 13 anys amb una greu peculiaritat. Pateix paràlisi cerebral i no té mobilitat en gran part del seu cos, incloses les mans, ni pot parlar. Només té un escàs marge de moviment del seu cap. Però per "navegar" en internet disposa del que més necessita, el nivell d'intel·ligència precís, i una cosa imprescindible: els ulls. Amb la seva mirada pot accedir sense problemes a la computadora i manejar-la amb lleus pestanyeigs. L'iris de l'ull li servirà com a "ratolí" virtual. AUDIO

Ha accedit, d'aquesta manera, més enllà de les fronteres de l'exterior, que els seus greus problemes motrius i de comunicació el tenien vetat, a través d'una eina informàtica d'última generació.Aquesta iniciativa, pionera en Europa, ha estat possible gràcies al Projecte Ediris, que permetrà a joves amb aquesta malaltia utilitzar les noves tecnologies com qualsevol altra persona.
Finançada en un 80% pel Ministeri d'Indústria (que ha aportat prop de 290.000 euros, a través del seu Pla Avanza), el 20% restant és cobert per la Confederació Aspace, que agrupa les principals entitats d'atenció a la paràlisi cerebral d'Espanya. La Fundació Numen, integrada a la confederació, afavorirà amb aquest projecte un centenar de nens amb aquesta patologia a Madrid, si bé s'implantarà en un total de 30 centres d'Aspace durant aquest any, per la qual cosa els beneficiats ascendiran un miler de persones repartides per tot el territori nacional.
El programa està basat en un sistema creat i perfeccionat al límit per l'empresa Iriscom. Els seus components són una càmera de vídeo, il·luminació infraroja i una unitat de control. El seu representant, José María Arrazola, explica que el funcionament essencial consisteix a "emetre una llum infraroja de molt poca potència als ulls de l'usuari. A través d'una càmera es recull la imatge de l'iris amb els puntitos que origina aquesta llum; reconeix que són uns ulls i, a partir de llavors, els segueix". Conclosa aquella fase, "allà on dirigim la mirada, es va situant el ratolí". Per fer 'clic' es poden utilitzar dues opcions: l'obertura i tancament dels ulls o bé mantenir la mirada en un punt determinat durant un escàs temps programat prèviament.
Àmplies possibilitats
La configuració, explica Arrazola, també permet a les persones amb discapacitat extrema situar-se davant d'un "teclat virtual", de manera que poden elegir les lletres i configurar frases que poden convertir en veu mitjançant un sintetitzador. El ventall de possibilitats que s'obre a partir d'aquell moment és amplísimo. Si són nens de petita edat, poden aprendre a llegir o escriure amb l'abecedari integrat al programa. També es pot instal·lar una "previsió de paraules o necessitats", de tal manera que poden saludar ('hola'), acomiadar-se ('adéu'), alertar d'alguns problemes ('hem fa mal el cap') o expressar els seus sentiments i necessitats més peremptòries ('gràcies', 'dóna'm un petó '' 'ajeu-me, 'vull menjar'). I, a més, abastar la resta d'opcions tecnològiques de lleure i informació que s'ofereixen a qualsevol usuari habitual: enviar correus electrònics, 'xatejar', llegir llibres digitals, jugar als escacs o connectar-se amb persones del seu col·lectiu.
Per a Aspace, el Projecte Ediris és vital, tota vegada que els petits amb paràlisi cerebral que no reben els estímuls necessaris sofreixen "greus retards en el seu desenvolupament psicomotor".
Fins al present, un menor "amb problemes motóricos no podia aprendre a llegir ni a escriure, es quedava al marge del procés formatiu, s'avorria i mancava d'autonomia". Amb la nova iniciativa, "la seva situació canvia per complet: pot accedir a tota la informació a través de la xarxa, llançar a l''aire' o a persones concretes els seus comentaris o exposar les seves idees en blogs". La tecnologia, d'aquesta manera, supleix la discapacitat. La qualitat de vida dels malalts millora gràcies a les possibilitats informàtiques.
Altres de discapacitats
Indica Arrazola que aquest sistema informàtic és extensible a altres discapacitats de màxim nivell, com afectats per esclerosi lateral amiotrófica (ELA), greus danys medul·lars o ictus cerebral, o persones que pateixin patologies com les ataxias i la malaltia de Parkinson en estat molt avançat. "En general, nens o adults amb greus problemes motrius i de comunicació", subratlla. L'afició a l'ordinador d'aquests afectats és singular i, en moltes ocasions, molt superior a la de la mitjana de la resta de les persones sense trastorns, tota vegada que es troben "enclaustrats al seu món i ara aconsegueixen autonomia per a poder expressar-se". La condició imprescindible és que, a més de la vista, tinguin plena consciència. "Alguns -relata són grans especialistes en mus virtual i altres en punt de creu a través de l'ordinador; d'altres escriuen les seves cròniques diàries".
El procés d'ensenyament d'aquest sistema oscil·la entre setmanes i mesos, segons l'interessat. En aquest 'entrenament' s'acudeix a les cases dels nous usuaris i se'ls ajuda fins i tot a aconseguir recursos per finançar el sistema, el preu del qual és elevat i ronda els 9.000 euros, ja que es tracta d'una tecnologia "molt avançada i cara". Una vegada instal·lat el sistema, es col·loquen els programes més concordes amb les necessitats dels nous clients i es forma també els seus assistents, siguin o no familiars. Maite Lasala, presidenta d'Aspace, va expressar la seva satisfacció per aquest programa, tota vegada que "ajudarà molts nens amb paràlisi cerebral a rebre una educació normalitzada gràcies al maneig de l'ordinador amb un sol pestanyeig", mentre s'aconseguirà que "la bretxa digital respecte a la resta de les persones sigui el menor possible".